אנדרטת לוחמי האש בכרמל
ביום חמישי ה-2.12.2010 נר ראשון של חנוכה, התלקחה בפארק הכרמל שריפת יער מהגדולות בתולדות המדינה, שריפה שכילתה מיליוני עצים ובתי מגורים ביישובים שסביבו.
כתוצאה מהשריפה פונו כ-17,000 איש מבתיהם וכ-25,000 דונם בהם מיליוני עצים עלו באש. כשליש מבתי קיבוץ בית אורן ועוד עשרות בתים בכפר האמנים עין הוד ובכפר הנוער ימין אורד עלו באש והגרוע מכל, 44 גברים ונשים נספו במהלך 3 ימי השריפה.
ראשיתה של השריפה במוקד הסמוך לישוב עוספיה וזאת כתוצאה מרשלנות של אנשים, שככל הנראה השאירו פחמים לוהטים בשטח, שתוך פרק זמן קצר יצרו להבה שהתפשטה במהירות לאזורים נוספים.
מהירות התפשטות האש נגרמה מכמה סיבות:
א. אוכלוסיית הצמחייה בכרמל הינה צפופה וכוללת בתוכה צמחים, שחלקם דליקים מאד.
ב. בצורת גשמים יצרה כמות אדירה של צמחים יבשים שניצתים בקלות רבה.
ג. בעת הימי השריפה נשבו רוחות מזרחיות חזקות.
תהליך כיבוי האש היה בתחילתו איטי, אך בחלוף השעות הראשונות של התפשטות השריפה, עמדו מול הלהבות הלוהטות צי שכלל את מכבי האש מכל המרחב הצפוני ומספר לא מעט של מטוסים שהטילו מים על מוקדי השריפה.
לאור אי השליטה באש, הוחלט על פינוי מידי של תושבי קיבוץ בית אורן, השכונות הדרומיות של חיפה, טירת הכרמל, קיבוץ החותרים, כפר מגדים ועוד.
בשלב כלשהו עלה נושא 'כלא דמון' הנמצא בהמשך בסמוך למוקדי הלהבות ובו מוחזקים כ-500 אסירים, שרובם שוהים בלתי חוקיים וחלקם אסירים פליליים.
לאחר דיון מהיר בנושא התקבלה החלטה לפנות מידית את כל האסירים.
לצורך פעולת הפינוי של האסירים מהכלא, מסיעים אוטובוס עם 37 צוערים מקורס קצינים של השב"ס לכיוון הכלא, על כביש 721 .
בנקודת עיקול שבין מחצבות קדומים לקיבוץ בית אורן, האוטובוס נכנס לתוך השריפה ללא יכולת להסתובב על מנת לחזור לנקודת המוצא מכיוון שזה כביש צר ותוך פרק זמן קצר ביותר האש תופסת את האוטובוס, ו-37 הצוערים והנהג נהרגים. יחד איתם נהרגים גם 3 שוטרים שהיו ברכב שליווה את האוטובוס, ביניהם מפקדת משטרת חיפה אהובה תומר, שנפטרה כמה ימים לאחר מכן בבית החולים.
קצב התפשטות השריפה היה מהיר ביותר ולכן ישראל פנתה לאומות העולם בבקשת סיוע. הראשונים שנענים לקריאה הם היוונים, כאשר אחריהם מגיעים עוד מטוסים וצוותים מארצות שונות.
במקביל לפעילות המטוסים וצוותי הכיבוי, חיל ההנדסה מכשיר בעזרת דחפורים, פסי הפרדה על מנת לתחום את התפשטות האש ודרכי כניסה בשטח עבור הכבאיות.
התחלה ליכולת להשתלט על האש מגיעה עם הצטרפותם של הצוות הרוסי, שכלל כמות גדולה של מומחים, כבאים ומטוס מיוחד שיכול להכיל כ-40,000 ליטר מים והחשוב ביותר שהוא יכול לעבוד גם בלילה. בנוסף מדינת ישראל שוכרת מחברה אמריקאית את ה'סופר טנקר', שזה מטוס בואינג 747, שהוסב למטוס כיבוי ונחשב למטוס הכיבוי הגדול בעולם, שיכול להכיל כ-94,000 ליטר.
ב-5 לחודש, אחרי כשלושה ימים של מלחמה בלתי פוסקת באש, הכוחות בשטח מודיעים שהם השתלטו על השריפה.
מבחינה אקולוגית, רוב הדעות הן שהטבע חזק וידע לשקם את עצמו תוך פרק זמן מהיר.
האנדרטה שנחנכה בדצמבר 2011 כשנה לאחר האירוע, תוכננה ע"י האדריכל נתנאל בן יצחק והיא מורכבת מקיר שעליו חרוטים שמות ההרוגים ובקורת פלדה שמדמה להבה.
הרעיון בקורת הפלדה, שאם מסתכלים בתוך העיגול שהקורה יוצרת, מתצפתים על המקום שבו אסון האוטובוס התרחש, אך כשמרמים את העיניים רואים את נוף היערות ותכלת הים שמהווים סימן להתחדשות.
קישור למסלול טיול המכיל את האתר.