גן הבהאיים - הבהאג'י
האתר, הנחשב כמקום הקדוש ביותר למאמינים הבהאיים, נובע מהימצאות קברו של הבהא אוללה, מייסד הדת בשטח האחוזה.
ראשיתה של הדת הבהאית התרחשה בפרס בשנות ה-40 של המאה ה-19 עת קם אדם מתוך האסלאם השיעי בשם מירזה עלי מוחמד שטען שבשנת 1850 יופיע המהדי, שבאמונה המוסלמית המהדי, הינו אדם המונחה בידי האלוהים ואמור להופיע בקץ הזמנים, והוא שיושיע את העולם מאלימות ואי-צדק, ויחזיר את האסלאם למסורותיו המקוריות של הנביא מוחמד.
מירזה עלי מוחמד, שלימים יכונה בשם הבאב, מפיץ את רעיונותיו המבוססים על דת מונותאיסטית ובהדרגה מצליח לרכז סביבו רבבות אנשים, המהווים את ראשוני המאמינים של התנועה הבהאיית.
כשחלפה לה שנת 1850 ומהדי לא הופיע, טען מירזה לפני מאמיניו, שהוא עצמו הינו המהדי, הכרזה שהשלטון בפרס לא היה מוכן לקבל ולכן הורה על הוצאתו להורג.
לעומת הטיעון ההיסטורי, המאמינים הבהאים טוענים שכל ייעודו של הבאב היה לבשר לעולם את בואו של זה שיבוא אחריו.
ואכן, אחד מגדולי תלמידיו, בשם מירזה חוסיין עלי, שמכנה את עצמו בשם בהא אוללה - זוהר האל, טען שכל מה שאמר הבאב לחסידיו, הבאב היתכון עליו.
למרות המשך הפצת התורה החדשה ע"י בהא אוללה, לא נאסר, כיוון שהיה בן למשפחה מיוחסת, אך מחשש שמא מזלו יורע, הוא ברח מפרס לבגדד יחד עם קבוצת מאמינים ומשם נדד לאיסטנבול, וכן הלאה ברחבי האימפריה העות'מאנית להפצת דתו החדשה.
העות'מאניים, שלא אהבו את הרעיונות של בהא אוללה ורואים את השפעותיו כמזיקות שולחים אותו ב-1868 למקום הנחשב בעיניהם כשכוח האל, לכלא עכו.
אחרי מספר שנים בכלא, בהם ה נחשב הבהא אוללה אסיר מועדף, מבינים שהוא לא מזיק ולכן נותנים לו השלטונות רשות לצאת מהכלא ואף להתגורר בבית שנקרא 'בית עבוד' שבעיר העתיקה, הנמצא כיום ליד הכנסייה.
בעכו בסוף המאה ה-19 יש תופעה שבה אנשים עשירים קונים חלקות מחוץ לעיר ובונים עליהם מבנה בסגנון של אחוזה, או ארמון, ואכן אחד מעשירי עכו קונה שטח עצום, בונה עליו את ביתו, נוטע מסביב לו כרמי זיתים ואף מכנה את המקום בשם 'אחוזת הבָּהאג'י'.
אחרי שבהא אוללה התגורר תקופה ב'בית עבוד' הוא מתאכסן באחוזת הבָּהאג'י, ובה הוא מבלה את שנותיו האחרונות, שבהן הוא כותב את רוב כתביו, ואם עד לשלב הזה היה מדובר על פלג שיצא מהאסלאם השיעי, בעכו הבהא אוללה מייסד למעשה דת חדשה לגמרי.
במהלך שהותו בבהאג'י, הבהא אוללה היישר מבט לעבר הכרמל ואמר לבנו 'משם תצא הבשורה הבהאית לכל העולם'.
בנו, עבאס אפנדי, אכן לימים מילא את בקשת אביו במלואה והפך את חיפה למרכז העולמי של הבהאים.
לאחר מותו של הבהא אוללה ב-1892 נבנה באחוזה מבנה המכיל בתוכו את קברו של הבהא אוללה, ואליו נשואות עיניהם של כל הבהאים בעולם, עת הם מתפללים לפחות פעם ביום, ציבור המונה כיום כ-6 מיליון מאמינים הפרושים בכל רחבי העולם.
העיקרון המרכזי של הדת הבהאית, שהיא דת מונותאיסטית, הוא רעיון האוניברסליות. לדברי הבהא אוללה, אלוהים בכבודו ובעצמו התגלה אליו, כפי שלאורך ההיסטוריה התגלה לכל מיני נביאים, כמו משה, ישוע, מוחמד, בודהה וזרתוסטרא, ולכן אין טעם ביהדות בנצרות ובאיסלאם, שכן כולם מאמינים באותו אל, ומכאן נובע הרעיון ליצור עולם אחד ובו אמונה אחת.
בשער הכניסה לאחוזת הקבר, טבועה תצורה של מעין אליפסה ובה 3 קווים מאונכים וקו אופקי, זו החתימה של הבהא אוללה, תבנית היכולה להופיע גם בצורה הפוכה, כלומר 3 קווים אופקיים וקו מאונך.
לסמל יש משמעות תיאולוגית כאשר 3 הקווים מסמלים את האנושות, הנביאים והאלוהות וביניהם מחבר קו המזוהה עם הבהא אוללה.
קישור למסלול טיול המכיל את האתר.