תל עזקה
תל עזקה הינו חלק ממערך התלים המקראיים, כדוגמת תל מגידו ותל חצור, המוזכרים במקרא בהקשרים רבים, ומהווה נקודת תצפית מרהיבה על עמק האלה ומרחבים גדולים בהיקפו של התל.
התל המתנשא לגובה 347 מ' מעל פני הים, היווה בעת העתיקה צומת אסטרטגי בדרך המובילה מגת פלשתים להרי יהודה שממזרח עם הדרך שבין בית שמש ולכיש שבדרום ולכן לא מפליא שבתל נחשפו שרדי יישוב מתקופת הברונזה המאוחרת ומתקופת הברזל ומערות מסתור מתקופת מרד בר-כוכבא.
עזקה מופיעה במקרא במספר אירועים: בספר יהושע במרדף של יהושע אחר 5 המלכים שהתאגדו נגדו "וַיָּבֹא אֲלֵיהֶם יְהוֹשֻׁעַ, פִּתְאֹם: כָּל-הַלַּיְלָה, עָלָה מִן-הַגִּלְגָּל וַיְהֻמֵּם יְהוָה לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיַּכֵּם מַכָּה-גְדוֹלָה בְּגִבְעוֹן; וַיִּרְדְּפֵם, דֶּרֶךְ מַעֲלֵה בֵית-חוֹרֹן, וַיַּכֵּם עַד-עֲזֵקָה, וְעַד-מַקֵּדָה" ובספר שמואל על התארגנות הפלישתים מול ישראל: "וַיַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת-מַחֲנֵיהֶם, לַמִּלְחָמָה, וַיֵּאָסְפוּ, שֹׂכֹה אֲשֶׁר לִיהוּדָה; וַיַּחֲנוּ בֵּין-שׂוֹכֹה וּבֵין-עֲזֵקָה, בְּאֶפֶס דַּמִּים."
אך עיקר פרסומו של עמק האלה, המשתרע ממזרח לתל, נובע מקריאת התיגר של גוליית הפלישתי עם תחילת המערכה מול ישראל: "וְשָׁאוּל וְאִישׁ-יִשְׂרָאֵל נֶאֶסְפוּ, וַיַּחֲנוּ בְּעֵמֶק הָאֵלָה; וַיַּעַרְכוּ מִלְחָמָה, לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים. וּפְלִשְׁתִּים עֹמְדִים אֶל-הָהָר, מִזֶּה, וְיִשְׂרָאֵל עֹמְדִים אֶל-הָהָר, מִזֶּה; וְהַגַּיְא, בֵּינֵיהֶם. וַיֵּצֵא אִישׁ-הַבֵּנַיִם מִמַּחֲנוֹת פְּלִשְׁתִּים, גָּלְיָת שְׁמוֹ מִגַּת: גָּבְהוֹ, שֵׁשׁ אַמּוֹת וָזָרֶת וְכוֹבַע נְחֹשֶׁת עַל-רֹאשׁוֹ, וְשִׁרְיוֹן קַשְׂקַשִּׂים הוּא לָבוּשׁ; וּמִשְׁקַל, הַשִּׁרְיוֹן--חֲמֵשֶׁת-אֲלָפִים שְׁקָלִים, נְחֹשֶׁת. ווּמִצְחַת נְחֹשֶׁת, עַל-רַגְלָיו; וְכִידוֹן נְחֹשֶׁת, בֵּין כְּתֵפָיו וחץ (וְעֵץ) חֲנִיתוֹ, כִּמְנוֹר אֹרְגִים, וְלַהֶבֶת חֲנִיתוֹ, שֵׁשׁ-מֵאוֹת שְׁקָלִים בַּרְזֶל; וְנֹשֵׂא הַצִּנָּה, הֹלֵךְ לְפָנָיו יַּעֲמֹד, וַיִּקְרָא אֶל-מַעַרְכֹת יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמֶר לָהֶם, לָמָּה תֵצְאוּ לַעֲרֹךְ מִלְחָמָה" ובסיום המערכה בניצחונו של דוד הנער. "וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶת יָדוֹ אֶל הַכֶּלִי וַיִּקַּח מִשָּׁם אֶבֶן וַיְקַלַּע וַיַּךְ אֶת הַפְּלִשְׁתִּי אֶל מִצְחוֹ וַתִּטְבַּע הָאֶבֶן בְּמִצְחוֹ וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו אָרְצָה. וַיֶּחֱזַק דָּוִד מִן הַפְּלִשְׁתִּי בַּקֶּלַע וּבָאֶבֶן וַיַּךְ אֶת הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִיתֵהוּ וְחֶרֶב אֵין בְּיַד דָּוִד. וַיָּרָץ דָּוִד וַיַּעֲמֹד אֶל הַפְּלִשְׁתִּי וַיִּקַּח אֶת חַרְבּוֹ וַיִּשְׁלְפָהּ מִתַּעְרָהּ וַיְמֹתְתֵהוּ וַיִּכְרָת בָּהּ אֶת רֹאשׁוֹ"
מקור נוסף לחשיבותה של עזקה מופיע באנליים של סנחריב מלך אשור, שנכתבו לאחר מסע הכיבוש שלו ב-701 לפנה"ס בארץ ישראל: " יצאתי אל ארץ יהודה במהלך מסעי את המס של מלנכי פלשת קיבלתי בעזרת העוצמה של האל אנשר אדוני, את המחוז של חזקיהו איש יהודה כמו העיר עזקה, בית מבטחו, אשר בינן גבולי ובין ארץ יהודה אשר כמו קן נשר שוכנת על גבי רכס הר, במו פגיונות ברזל ללא ספור מתנשאים לשמים חומותיה בצורות ומתחרות בגובהן בהרים הנישאים, למראה עינים כאילו מן השמים צץ ראשן בסוללות עפר"
אזכור עזקה אחרון במקרא מופיע בספר ירמיהו וזאת בעקבות מסע הכיבוש של נבוכדנצר מלך בבל ב-586 לפנה"ס לארץ ישראל: "וַיְדַבֵּר יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא, אֶל-צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, בִּירוּשָׁלִָם. חֵיל מֶלֶךְ-בָּבֶל, נִלְחָמִים עַל-יְרוּשָׁלִַם, וְעַל כָּל-עָרֵי יְהוּדָה, הַנּוֹתָרוֹת: אֶל-לָכִישׁ, וְאֶל-עֲזֵקָה, כִּי הֵנָּה נִשְׁאֲרוּ בְּעָרֵי יְהוּדָה, עָרֵי מִבְצָר."
קישור למסלול טיול המכיל את האתר.