מתחם התחנה
מתחם התחנה, המהווה כיום מרכז של בילוי וקולינריה, מכיל בתוכו את מבני הציבור היחידים שנבנו בירושלים בתקופה העות'מאנית והם שהיוו תשתית להקמת תחנת הרכבת הראשונה בירושלים, בקו יפו–ירושלים, שפעלה באופן כמעט רצוף עד ל-1998 מועד שבה נסגר קטע המסילה בין נען לירושלים ועמו נסגרה גם תחנת הרכבת בירושלים.
פתיחת מתחם התחנה היווה ב-1892 את שיא הקידמה בארץ ישראל וזאת באמצעות הרכבת שנועדה לנסוע על מסילת ברזל, שתוכננה ע"י מהנדסים צרפתים וזאת בהתאמה למקורות המים הנובעים במרחב וזאת מתוך צורך למלא מאגרי מים בתחנות, עבור פעילות תקינה של הקטר שפעילותו הושתתה על קיטור שמניע את גלגלי הרכבת.
הקיטור נבע מתכולת מים שנאגרה במיכל גדול שהורכב על הקטר והורתח באמצעות בערה שתודלקה בפחם שהובא מאירופה.
היות והרכבת נזקקה לכמויות גדולות של מים ליצירת הקיטור, היה צורך לבנות כל כ-25 ק"מ לאורך נתיב המסילה, תחנות המסוגלות לספק מים לרכבת.
נתיב המסילה מיפו הכיל את התחנות בלוד, בנחל קטלב, בבית שמש וממנה דרך נחל שורק ונחל רפאים, עד קצה המושבה הגרמנית בירושלים.
הרכבת, שנסיעתה במסלול יפו-ירושלים נמשכה כ-6 שעות, הכילה מחלקה ראשונה במחיר 50 גרוש ומחלקה שניה במחיר 30 גרוש לנוסע.
משה מונטפיורי היה הראשון שפנה במחצית המאה ה-19 לשלטון העות'מאני בדרישה להקים רשת מסילות ברזל בא"י כתנאי הכרחי לפיתוח תעשייה מודרנית, אך מי שזכה לבסוף במכרז וזאת רק בשנות ה-80 של המאה ה-19 היה היזם יוסף נבון, אך כאשר לא עלה בידו לעמוד בעלויות הכספיות של הפרויקט, הועבר הזיכיון לידיה של חברה צרפתית.
תחנת הרכבת הייתה עזובה ומוזנחת שנים רבות עד אשר ב-2012 החלו העבודות לשיפוצה והפיכתה למרכז בילוי הכולל בתוכו לצד בתי קפה ומסעדות גם חנויות למיניהן ונקודות פעילות לילדים עבור כלל ציבור המבלים באתר.
קישור למסלול טיול מומלץ המכיל את האתר.
קישור לאתר התיירות הרשמי של ירושלים
קישור לאתר הרשות לפיתוח ירושלים