top of page
מתחם הקטר.png

מתחם הקטר

האתר ממוקם על שרידי תחנת הרכבת הטורקית, שהוקמה ע"י העות'מאניים ב-1915 כחלק מהמיזם הלוגיסטי של הצבא העות'מאני לקראת מסע המלחמה שלהם למרחב תעלת סואץ במלחמת העולם ה-1 מול הצבא הבריטי.

 

לאחר נסיגת העות'מאניים ושותפיהם הגרמנים ממרחבי חצי האי סיני, וזאת בעקבות כישלונם בהגעה למרחב תעלת סואץ, שימשה התחנה כמוקד אספקה לעזה, אליה שונעו כלי נשק ולוחמים שהגיעה לתחנה מקצוות האימפריה העות'מאנית.

 

המסילה לבאר שבע שכונתה המסילה האורכית, על שום שחצתה את כל אורכה של  הארץ נועדה גם לחבר בין שתי מסילות רוחב, האחת של קו רכבת יפו–ירושלים והשנייה של רכבת העמק, שהוקמו מספר שנים קודם לכן.

 

את בניית קו המסילה של התחנה בבאר שבע, שהוגדרה כתחנה ראשית ברשת המסילות העות'מאנית בא"י ניהל מהנדס הרכבות הגרמני היינריך אוגוסט מייסנר, שתרם רבות להקמת רשת המסילות באימפריה העות'מאנית.

מסילת הברזל במקורה עברה מעל גשר הרכבת הטורקי שעל נחל ב"ש, לכיוון משאבי שדה ומשם  לניצנה וממנה לקוסיימה אשר בקדמת סיני, ובכך הותווה קו מסילת רכבת לאורך כ-300 ק"מ מעפולה ועד סיני.

 

במהלך חודש אוקטובר 1917 נכבשה ב"ש על ידי הצבא הבריטי, שהחל מיד בביצוע השלמת קו מסילת ברזל עד לרפיח, ובכך התאפשר שינוע לאורך חוף הים התיכון בצפון חצי האי סיני, שהיה פעיל מאוד בתקופת מלחמת העולם ה-1 

 

לאחר תום המלחמה ירדה הפעילות הצבאית והאזרחית, וב"ש הפכה להיות עיירת ספר שכדאיות הפעלת הרכבות אליה וממנה ירדה באופן משמעותי, ולכן ב-1919 נסגרו רוב קווי הרכבת מתחנת באר שבע, ורק קו הרכבת לרפיח נותר פעיל עד 1927 ואז גם הוא נסגר ובכך תמה תנועת הרכבות בתחנה. 

 

עם סיום המנדט הבריטי, נכבשה באר שבע על ידי הצבא המצרי, ואז שימשה התחנה כמפקדתם של האחים המוסלמים וזאת עד אוקטובר 1948, עת בעיצומה של מלחמת תש"ח ב'מבצע משה' נכבשה ב"ש על ידי כוחות צה"ל, שהפכו את מבני התחנה למחסני ציוד צבאי עד שבחלוף השנים אוזרחו בניני התחנה ושימשו כבית מלאכה אומנותי לנייר ובית ספר שדה של החברה להגנת הטבע.

 

כיום התחנה היא אתר לאומי מוכרז ומבניה הנטושים הוכרזו כמבנים לתהליך שימור.  עיריית באר שבע החלה ב-2013  בשיתוף עם רכבת ישראל בשיקום מתחם התחנה, כאשר במסגרת הפרויקט הוסב המתחם למוקד תרבות, בילוי ופנאי, בו שולבו מיני מוזיאון לתולדות רכבת ישראל וארכיון למורשת העיר באר-שבע. 

לאורכו של המתחם הוצבו מסילות ברזל אותנטיות, ו-3 קרונות היסטוריים בני יותר מ-100 שנים, שהושאלו ממוזיאון הרכבת בחיפה, שישמשו כחללים לתערוכות מתחלפות. 

במרכז התחנה הוצב קטר קיטור שעל שמו קרוי המתחם המתחדש - קטר 70414 על פי שירו של חיים חפר בביצוע אריק לביא.   

 

לצורך הצבת קטר במתחם, חיפשו כדוגמתו ברחבי העולם היות והקטרים שהובאו לארץ ע"י הבריטים הועברו מזמן לגריטה והותכו, ואכן במהלך החיפושים אותר ברשות חברת חובבי רכבת מבריטניה קטר בדגם מעט שונה, והוא שנרכש מהחברה, הועלה על אוניה באנגליה והושט לישראל, ובדצמבר 2012 הוצב במקומו הנוכחי באתר.

 

קישור למסלול טיול המכיל את האתר.

קישור לאתר מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל

bottom of page