תל יזרעאל
בתל יזרעאל, המהווה נקודת תצפית נהדרת על עמק ישראל, נחשפו שרדי מבנה גדול המיוחס לארמון של ממלכת ישראל, המכיל בתוכו מספר אירועים בתולדות עם ישראל.
האירוע המשמעותי ביותר בתל יזרעאל מתרחש במאה ה-9 לפנה"ס, אירוע שמצטלב הן מבחינת שריד ארכיאולוגי והן מבחינת טקסט מקראי.
על פי הממצא הארכיאולוגי, שנחשף בכתובת דן המיוחסת לחזאל מלך ארם, שבה נכתב שחזאל הרג את אחזיהו בן יהורם מלך יהודה ואת יהורם בין אחאב מלך ישראל, בארמון מלכות ישראל, וזאת במסגרת מסעו לכיבוש גת פלישתים, העיר הגדולה ביותר במישר החוף בתקופת הברזל, שעם כיבושה נפתחה בפני חזאל דרכו למצרים
הטקסט המקראי מתאר את אותו תיאור, אך מציין שאותם שני מלכים נהרגו ע"י יהוא בן נמשי, איש מהגלעד המקבל אישור מאלישע להיות המלך הבא בתור, אך תחילה עליו להרוג את המלך המולך שמונע ממנו לקבל את התואר.
לשאלה מי הרג את מלכי ישראל ויהודה, האם חזאל או יהוא, יש להבין שבאם יהוא אכן הרג את שני המלכים, הוא עשה זאת רק כאשר ידע שמאחוריו עומדת מעצמה גדולה וחזקה שהרי הוא הולך לחסל את שושלת בית עומרי, שנחשבת בעת ההיא כמעצמה.
הגלעדים שיהוא בא מקרבם, מתעצמים כתוצאה מהקשרים עם ארם, היות והגלעד הינו אזור המהווה אסם תבואה והארמים מאוד צריכים את התבואה לצרכיהם, לכן מובן שיש במהלך הזה דוגמא לקשרים והסכמים פוליטיים המוכרים גם בתקופותינו, ולכן מי רצח אינו כה חשוב אלא מי עמד וגיבה את הרצח.
הטקסט המקראי מספר שבמהלך הקרבות עם הארמים, יהורם נפצע ונילקח לארמונו ולשם בן דודו אחזיהו בא לבקרו, ואז יהוא פולש לארמון מוצא שתי ציפורים במכה והורגם.
אזכור נוסף הקשור לתל יזרעאל הוא הסיפור עם נבות, שבו מסופר שלאיש בשם נבות יש בעמק חלקת אדמה מאד פורייה, שאחאב מלך ישראל חשק בה עד מאד, אך נבות סירב למכרה למלך בטענה שהקרקע הינה נחלת אבותיו ועל פי חוקי המקרא המלך אינו יכול להכריח אותו למכרה.
אחאב לוקח את השלילה לבקשתו קשה מאד עד כדי דיכאון ובראות איזבל אשת אחאב את מצבו הירוד, היא שואלת לפשר הדבר ואז אחאב משיב כי רצונו בחלקתו של נבות שמסרב למכרה, והוא מצדו לא יכול לעשות מאומה היות וחוקי התורה לא מתירים לו לנשל את נבות מאדמתו.
איזבל, שבאה מתוך עולם תרבותי שונה, השיבה לבעלה שהוא בתור מלך מותר לו לעשות ככל שיחפוץ ובנוסף היא מגייסת עדי שקר, המעללים על נבות, וגורמת להוצאתו להורג ובכך אחאב יורש את נחלתו.
מעשה אחאב בעידוד איזבל אשתו, הסתיים על פי המקרא בקללת אליהו הנביא על בית אחאב כפי שמובא במקרא: "יז וַיְהִי, דְּבַר-יְהוָה, אֶל-אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי, לֵאמֹר. יח קוּם רֵד, לִקְרַאת אַחְאָב מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל--אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן; הִנֵּה בְּכֶרֶם נָבוֹת, אֲשֶׁר-יָרַד שָׁם לְרִשְׁתּוֹ. יט וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר, כֹּה אָמַר יְהוָה, הֲרָצַחְתָּ, וְגַם-יָרָשְׁתָּ; וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר, כֹּה אָמַר יְהוָה, בִּמְקוֹם אֲשֶׁר לָקְקוּ הַכְּלָבִים אֶת-דַּם נָבוֹת, יָלֹקּוּ הַכְּלָבִים אֶת-דָּמְךָ גַּם-אָתָּה. כ וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֶל-אֵלִיָּהוּ, הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי; וַיֹּאמֶר מָצָאתִי--יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ, לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה. כא הִנְנִי מֵבִי אֵלֶיךָ רָעָה, וּבִעַרְתִּי אַחֲרֶיךָ; וְהִכְרַתִּי לְאַחְאָב מַשְׁתִּין בְּקִיר, וְעָצוּר וְעָזוּב בְּיִשְׂרָאֵל. כב וְנָתַתִּי אֶת-בֵּיתְךָ, כְּבֵית יָרָבְעָם בֶּן-נְבָט, וּכְבֵית, בַּעְשָׁא בֶן-אֲחִיָּה: אֶל-הַכַּעַס אֲשֶׁר הִכְעַסְתָּ, וַתַּחֲטִא אֶת-יִשְׂרָאֵל. כג וְגַם-לְאִיזֶבֶל--דִּבֶּר יְהוָה, לֵאמֹר: הַכְּלָבִים יֹאכְלוּ אֶת-אִיזֶבֶל, בְּחֵל יִזְרְעֶאל. כד הַמֵּת לְאַחְאָב בָּעִיר, יֹאכְלוּ הַכְּלָבִים; וְהַמֵּת, בַּשָּׂדֶה, יֹאכְלוּ, עוֹף הַשָּׁמָיִם. כה רַק, לֹא-הָיָה כְאַחְאָב, אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר, לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה--אֲשֶׁר-הֵסַתָּה אֹתוֹ, אִיזֶבֶל אִשְׁתּוֹ. כו וַיַּתְעֵב מְאֹד, לָלֶכֶת אַחֲרֵי הַגִּלֻּלִים--כְּכֹל, אֲשֶׁר עָשׂוּ הָאֱמֹרִי, אֲשֶׁר הוֹרִישׁ יְהוָה, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"
קישור למסלול טיול מומלץ המכיל את האתר.